Mi ez?

Indiában élek. Nem önmagamat vagy a gurumat keresem, hanem élményeket és pénzt. Ez a blog egy közlekedési kaleidoszkóp az én szemüvegemen keresztül - elsősorban Indiából. 

Like

Címkék

Friss topikok

Motorszerviz Indiában

2013.10.17. 06:42 - dondiridongo

A motorszerviz hálózat Indiában meglehetősen kiterjedt. Szakhatósági engedélyek nem kellenek, az adóhivatal is csak egy bizonyos bevétel felett érdeklődik cégek iránt, így a szabályozást megoldja maga a piac. Hozzáértés, megbízhatóság és jó ár az alapvető elemei a talponmaradásnak. 

A gépjármű tulajdonosok a tervezett megelőző karbantartás fogalmát a garanciaidő leteltével villámgyorsan törlik a szürkeállományukból. Olajcsere nincs. Majd rátöltünk, ha nehezen veszi a sebességet. (Ez olajcserének felel meg a 150-180 köbcentis motoroknál, hiszen a váltási anomáliák akkor jönnek elő, ha csak egy deci olaj van a motorban, az előírt kb. egy liter helyett) A lánc akkor nyúlt meg, amikor már átugrik a lánckeréken. Ha csak a gumit dörzsöli, akkor még jó. A világitótestek működése sem érdek, hiszen fotonok kibocsátására nem pazarolják a drága benzint, a rendőr meg úgysem szól érte. A kétkerekű gépjárműveket 15 évente kell műszaki szemlére vinni, ami valljuk meg, még Indián kívül is nagy idő. 

A kontinensnyi ország jelentős része futózott gumikon motorozik. Előírások, engedélyek, szabályok nem korlátozzák a szorgos gumi-reinkarnátorokat, ontják magukból az életveszélyes termékeket.

A szervizek alkatrészraktára minimális. Inkább nincs is. Ha felmerül az alkatrészigény, hopp a segéd már ugrik is motorra és hozza a két sarokra lévő boltból. Listaáron veszik és adják tovább a kuncsaftnak. A bevétel forrása a munkadíj. Az alkatrészek nevetségesen olcsók. Egy 150 köbcentis (Vespa) motor teljes felújítása körülbelül 14000 forinttal könnyít a zseben. Ebben benne van: dugattyú, gyűrűk, hajtókar, henger, csapágyak, tömítések, munkadíj. Minden gyári új. A komplett karburátor, dobozból 2600 forint. 

2012-07-20 16.25.17.jpg  Ez egy gyári, eredeti léptetőtárcsa a sebességváltóhoz. 217 rúpia, azaz 760 forint, mai árfolyamon.

A bontott alkatrész készlet minden javítóállomás erőssége. Halmokban állnak a működésképtelen motorok a kertben és felhasználnak mindent, ami kis javítással, vagy átalakítással hadrafogható állapotba hozható. A típusok, gyártmányok közötti csere-bere és átjárás mindennapos. Az én Bajaj Pulsar-emen is Yamaha az első villa és a kerék. Kutyából is a korcs az életrevalóbb, nem? 

A kisebb szervizek célszerszám és műszerezetség terén is küzdenek kihívásokkal. Az ipari forradalom gépromboló ploretárjai is megelégedetten hümmögnének csak, ha bemennének egy falusi motorszervizbe. 

Házak mögötti kis gépműhelykben hónolódik a henger, vagy kerül síkba a hengerfej, amit szintén a segéd fuvaroz alkalomadtán. Kisiparosok és kisboltok remek hálózatát fogja össze egy motorjavító, ezáltal megélhetést biztosítva minden résztvevőnek.

Anil a falunk legjobb motorszerelője. Csendes, halkszavú ember. Általában lázasan matat szőrnyű szerkezetek bendőjében, miközben a székként használt kólásrekesz veszélyesen görbül a súlya alatt. 

2012-01-12 12.15.56.jpg

Hangra megmondja, hogy 82-es, vagy 95-ös főfúvóka van-e a Chetakomban, tapasztalata és szakmai bölcsessége megkerülhetetlen. Jó társ, ha az ember ismeretlen motorkkal próbál játszadozni. Egy probléma van csak: az angolt pont olyan szinten beszéli, mint én a malayalamot. (Na jó... Alapvető gépészeti szakkifejezésekkel tisztában van, de mondatba nem foglalja azokat) Ha elengedhetetlen a bonyolultabb verbális kommunikáció, akkor telefonos segítséget kérek Sarveshtől. 

2012-01-12 12.26.14.jpg

A szerviz egy hatalmas fa alatt van. Az egyetlen zárható épületet csak a javítás alatt lévő motorok tárolására használják. Monszunban nagy, kék fólia szolgálja az esővédelmet.

2012-10-26 18.08.19.jpg

Eddig úgy gondoltam, hogy a szerelő kézügyessége a siker egyik záloga. Itt a láb is fontos. A két talpuk közé szorítják a motordeklit, a tekercsek kiszerelésekor. A biosatu jol működik, ráadásul mindig kéznél van.

Első motorbalesetem után is Anil rázta gatyába a Bajaj Pulsar-emet. Egy kanyar kijáratánál fordult vissza a motros, én meg telibetaláltam oldalról.

2011-07-26 16.02.15.jpg

Ilyen volt

Én karcolás nélkül megúsztam, csak a paripám lett sánta.

2011-09-26 12.39.40.jpg

Ilyen lett

Villa, lámpa, index. 15000 forint környékén volt a javítás, nem kértem részletes számlamagyarázatot... A modern, áramvonalas fejidomnak is búcsút intettem, az úri hívságok nem nekem valók. A Gujaratban vásárolt üléshuzatomhoz amúgy sem menne. 

2012-02-29 13.17.31.jpg

Egyik nap mentünk Anilhoz konzultációra (khm...) és pont a helyi Barátok Köztöt forgatták a műhelyében. A rendező nem vette kőbe vésett dokumentumnak a forgatókönyvet és a bukósisakos fehér kislány láttán máris kiosztott egy szerepet rá.

2012-08-10 16.01.52.jpg

Láthatjátok, hogy Indiában nem szorul el a torkunk, ha szervizbe kell menni. Kaland, szórakozás és mangó is nő az ügyfélváróban.

Ajjaj, nagyon elmaradtam a buszos képekkel. Most két busz lesz és történet is jár hozzá. Van egy zsákfalu tőlünk úgy negyven kilométerre, délre. Sűrűn jártunk oda, a környék érintetlensége páratlan élményekkel szolgált. A kép ebben a faluban készült, két busz találkozását örökíti meg. A kapcsolatuk akkor lett igazán szoros, amikor a türelem erénye kikerült a sofőrök értelmezési tartományából és elunták a várakozást. A két alumínium bódé egymásnak feszült, a hathengeres dízelmotorok engedelmeskedtek a parancsnak és a probléma megoldódott. A levegőben még szállt az alumíniumforgács, de a buszok már robogtak a következő megálló felé. Amint szabadultak egymás szorításából, a hős harcosok unottan leváltották a sebességet, hiszen az egyszerű haladáshoz a kisebb nyomaték is elég. Amire befejezték a napot, már nem is emlékeztek rá, hogy miért van felszakadva a busz fél oldala. Az indiai buszokat elnézve a garázsmester ellenőrzési listáján is csak két checkbox van: a megy és a nem megy. Stresszes élet a sofőröké? Ugyan már!

2011-09-06 16.07.26.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://karmageddon.blog.hu/api/trackback/id/tr145576008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2013.10.17. 08:57:28

Továbbra is élvezet olvasni a bejegyzéseket, Remélem még sokáig lesz részem az élményben..:)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.17. 10:03:26

Az üléshuzat pusztító, az olyan motornevektől, meg hogy "Ajjaj Csutak" biztos folyton vigyorognék! Remélem a lányod kapott legalább egy naaaaagy tábla csokit a forgatás végén! 8-)

Féloff: Dondiridongo, hogy bírod a klímát? Úgy értem, hogy én pl. nagyon bírom Ázsiát, amerre jártam mindig nagyon élveztem, de az éghajlat egy fél év alatt eltenne láb alól...

@Flankerr: +1!

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.10.17. 19:16:56

@Rocko-: Fiatalabb koromban roncsderbyztem evekig. Megvan a rutinom :) Egyebkent nagyon sokat vezetek, a megtett kilometerekre vetitett balesetek szama nem olyan rossz.

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.10.17. 19:18:45

@Sam. Joe: A csoki hamar olvad ezen a kliman. A helyi finomsagok karpotolnak. A klimat egyebkent imadom! Elozo eletemben banancserje lehettem...

akos27 2013.10.17. 19:20:40

Maradj és írj! :-)

Quadanium 2013.10.17. 20:12:24

Ez még a régi Pulsar, az újabb sokkal pofásabb.
Mivel haza akarom vinni, nem mertem olyat venni, inkább más lett helyette.
Odahaza azért nem ennyiből hozták volna meg hozzá az eredeti alkatrészt.

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.10.17. 20:20:28

@Quadanium: Igen, ez 2003-as kiadas. Az ujaknak mar DTS-I gyujtasuk van, ket gyertyaval. A 200 NS vagy a KTM DUKE is nagyon jo aron van Indiaban. Mit vettel amugy?

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.10.17. 22:23:51

Na innen kéne rendelnem új hátsó felnit a yamahára, már megint kinyírt egy belsőt az a rohadék... Tetszett a poszt!

lodola 2013.10.17. 23:16:41

itt a gearbox európai áron:

http://www.scooter-center.com/product/4350043/Gear+selector+box+OEM+QUALITY+4+speed+Vespa+Rally180+VSD1T+Vespa+Rally200+VSE1T+Sprint150+VLB1T+TS125+VNL3T+GT125+VNL2T+GTR125+VNL2T+GL150+VLA1T+Super+VNB5T+till+VNB6T+VBA+VBB?meta=4350043*scd_ALL_en*s693932618928*vespa%20vnb*88*88*6*16

csak 8-as a szorzó:)

lodola 2013.10.18. 08:52:11

ez van, a sip-es zacskó kicsit megdobja az árat :)
ha jössz hazafelé feladhatnál egy konténert,segítek összeállítani

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.10.18. 09:09:37

most én vagyok hülye/vak, vagy a buszos kép jobb szélén tényleg volt annyi hely az út mellett, hogy a két busz rendben elfért volna??
mondjuk miért épp az indiaiakat érteném, ha már a magyarokat se értem :)

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.10.18. 09:24:32

@milliliteratura: a rendezoi jobbra gondolsz? :) az a kis sziklahalom pont annyira emelte meg a buszt, hogy a buszok felso resze ert volna ossze. Az ablakokon levo racsok konnyebben osszekadnak, mint a kvazi sik oldalfal. Hat igy okoskodhattak. A hatrameneti sebessegfokozat nem jutott eszukbe. Elore! Fel! Tamadunk!

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.10.18. 09:30:55

@milliliteratura: azt azert erdemes tudni az indiai sforokrol, hogy fel masodperc elonyert kepesek az arokban kielozni es vagtatni at tokon, paszulyon. Eskuszom, a hazilegynek fejlettebb a sorbanallasi kulturaja. Ha ugyet intezel es sor van egy ablakhoz, akkor a cerkadnak az elozo seggehez kell ernie, kulonben te NEM allsz a sorban es beallnak eled. Benzinkuton a szelrozsa minden iranyabol tamadjak a kutoszlopot. Ha van idom, rendet vagok kozottuk.

Megszeppent kisgyerek 2013.10.18. 10:01:02

"a türelem erénye kikerült a sofőrök értelmezési tartományából"

ez gyönyörű...

malacparipa 2013.10.18. 21:36:43

jó írás! bátorítalak hogy további jó kis bejegyzéseket írj

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.10.19. 10:17:09

@dondiridongo: így van, a "kéknek" kb két busznyival hátrébb kellett volna megállni, a "piros" a képen látható helyzete elé lehúzódik a porba, a kék nagygázzal el, piros nagygázzal el. EZ az egyetlen, a látható infókból levezethető helyes/európai megoldás :)
a sorbanálláshoz: én a (magyar) postán tüntetőleg másfél méterre vagyok az ablaknál ügyet intéző sorstárs seggétől, az utánam álló 4-5 emberből egynél több nem is szokott elém pofátlankodni :) (a bkv bérlet váltásánál nem nevelem a népet, ott 20-30 centinél többet nem merek hagyni, mert az életben nem kerülnék sorra)

Autó-motor doktor 2014.04.14. 19:48:10

Igen, nulla intim szféra. :) Ha 20 centinél messzebbre állsz az előtted lévőtől, akkor már nem sorban állsz, csak bámészkodsz. :)