Mi ez?

Indiában élek. Nem önmagamat vagy a gurumat keresem, hanem élményeket és pénzt. Ez a blog egy közlekedési kaleidoszkóp az én szemüvegemen keresztül - elsősorban Indiából. 

Like

Címkék

Friss topikok

Veteránozás falun

2013.12.07. 13:26 - dondiridongo

Nagy fába vágtam a fejszémet. Mit fába, erdőbe. Veterán korú járművek felújítása komoly feladat, sok szakértelmet, szerszámot, felszerelt műhelyt kíván. Dél-indiai falunkban pont ebben a sorrendben hiányoztak a feltételek, de határozott döntéssel megragadtam a harci szerszám bojtos végét  és belevágtam a projektbe.

padmini69-03.jpg

Sarvesh műhelye előtt álldogált a két faluval arrébb lakó orvos Padminije. 1969-es létére meglepően kevés rozsda volt rajta, a motor pedig füst- és zajmentesen járt. Éreztem, hogy a hetvenezer forintos vételár igen olcsó belépő az indiai veteránok birodalmába, így hát megvásároltam.

Beülni már nem tudtam, mert a doki kényelmesre kárpitoztatta az üléseket, vagyis plusz tíz centi szivacs került az ülőlapra. A másik kocsimból átraktam az első padot, így már a vezetéshez legfontosabb szervem, a fejem is befért az autóba. A doki '69-óta eszközölt néhány módosítást a beltérben. Az egész műszerfal át lett alakítva. Házilag. Nem értem.

padmini.jpg

Kivágta a gyári lemezt és a kocsi telejes szélességében újragondolta az egészet. Kevésnek találta a tárolórekeszt? Még több hindu istent akart kirakni?  Sejtem, milyen logika mentén haladt az öreg: Az autónkból a műszerfalat látjuk a legtöbbet ha kicseréljük olyan, mintha új autónk lenne. Ennyi.

Vizsga nem volt már a Padminin,  de azért 3000 kilométert autóztunk még vele meghibásodás nélkül. Ekkor döntöttem úgy, hogy rozsdamentesítem a karosszériát és kap egy új fényezést is. Motorikusan hibátlan, futóművek rendben, a kipufogórendszer volt csak foghíjas.

padmini669-01.jpg

padmini669-03.jpg

A belső tér kipakolásával és különböző trópusi állatok eltávolításával kezdtem a munkát. Öregbácsis jó szokás, négy réteg szőnyeg szívta magába a monszun esőjét, de meglepetésemre a mélyrehatóbb viszgálatok után sem találtam komoly rozsdát az taposólemezeken.

padmini669-02.jpg

Mechanikus tisztítás után rozsdapassziválás következett, majd alapozó és alvázvédő.

padmini69-09.jpg

padmini69-05.jpg

padmini69-04.jpg

Kivülről már más volt a helyzet. Pontosabban nem is a rozsda, hanem a lapáttal felhordott gitt eltávolításával gyűlt meg a bajom. Beszereztem a megfelelő szerszámokat és nekiestem a pucolásnak. Indiában a megfelelően kiadott utasítás az alapja a jó munkának. Vagyis amikor elvittem lakatoshoz az autót, jól láthatóan,  fehér krétával bejelöltem a javítandó helyeket. A pontosan deklarált elvárás és a közel húszezer forint meghozta  gyümölcsét: elkészült a karosszéria.

padmini69-10.jpg

A fényezés sem volt egyszerű történet. A fényezőkamra ismeretlen fogalom a környékünkön. Komolyabb helyeken esetleg van tető a terület felett, ahol a festék felhordása történik. Legalább a kókusz nem hullik a frissen fényezett kocsira. 24000 forint (leírom mégegyszer: huszonnégyezer) volt a fényező árajánlata. Kicsit megbántam, hogy nem kerestem olyat, aki prémium minőséget garantál harmincezerért. A kisfiú annyira jót akart, hogy a megbontatlan, 43 éves motort is lefújta feketére, mert a vizsgán azt nézik, hogy gusztusos-e a motortér. Ha lesz az olimpián karburátordörgölés higítósronggyal maraton, biztosan elindulok és nyerek.

Most egy kicsit belassult a projekt. A beltér van hátra, meg néhány külső kiegészítő hiányzik. Használni is kéne az autót, de mikor... A trópusokon olyan magas a páratartalom, hogy néhány hónap állás után feltapad a kuplungtárcsa a lendkerékre. Ilyenkor hiába nyomom ki a kuplungot, nem szakad meg a motor és váltó közötti kapcsolat. Vagyis a kertből sem tudok kiállni... De van nekem Sarveshem, akinek jó hosszú csövű a WD40-e és megbontás nélkül tudja orvosolni a hibát.

A megfelelő lámpák, krómok, biszbaszok beszerzése itt sem könnyű. Vastelepen, kert végi roncsokból, vagy barátok útján lehet találni korhű kiegészítőket. Meglepetésemre, alkatrészboltban szereztem vadonat új, évjáratnak megfelelő oldalvillogót. A fekete keretes förmedvény mehetett a kukába.

padmini69-02.jpg

Ötezer forintos felfrissítő csomagot azért összeválogattam a motornak is. Megvásároltam az összes, azaz két darab szelepfedél tömítést a városban, vízcsöveket, gyújtókábelt, karburátor tömítéseket, ezt-azt-amazt.

padmini69-01.jpg

Félelmetes, hogy mire képes a természet. Egy picit nem figyeltem oda és elhordták a termeszek a csomagtér és a hátsó ülés közötti fa válaszfalat. Nem volt több egy hétnél és huss, nincs többet. Szerencse, hogy minta alapján le tudom gyártani újra. Vannak olyan repülő rovarok, amelyek sárkapszulába helyezik utódjaikat. Láttunk már ilyet otthon is, de az ujjnyi vastag bábok lepiszkálásánál kezdtem félni: mi lesz, ha visszajön az anyjuk? A tenyérnyi pókok is hamar beköltöznek minden üregbe és vívják csatáikat az immigráns darazsakkal. Amikor kiűztem minden állatot a Padminiből, akkor meg a szomszéd banánja borult át a kertünkbe megkarcolva az új fényezést.  Legközelebb tolatómozdonyt, vagy Tatra betonkeverőt fogok felújítani. Vagy egy darab sziklát. Azt csak békén hagyják a rovarok.

A bejegyzés trackback címe:

https://karmageddon.blog.hu/api/trackback/id/tr735679587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toncsi64 2013.12.07. 21:21:08

Jó volt olvasni. Köszi !!!

Képvisel valamilyen értéket egyébként egy ilyen paripa, ott ahol az utcán tucatjával futnak hasonlók ?

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.12.08. 14:58:21

@toncsi64: Nagy mennyisegben mar csak Bombay utcain vannak ezek az autok. Mashonnan teljesen kikoptak. Nem tul takarekosak, a benzinesek jobbara gazuzemben dolgoznak. A szivodiesel 1.4-es meg harmatgyenge. Egyre jobban megy fel az aruk, sok rajongoi klub alakult az elmult evekben.

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.12.08. 22:14:15

@youlopukku: nagyon gondolkodom rajta. Labon kene, de Pakisztanban nem lennek nepszeru... A masik problema, hogy egyaltalan nincs benne futes. Se legbeomlo, se futoradiator, se semmi. Persze gyarilag keszult igy.

hofi601 2013.12.09. 10:19:04

@dondiridongo: Csikós évekig posztol egy ilyen projektről, te meg letudod egy ilyen rövidke kis beszámolóval??? :) Tessék részletesebben, aprólékosabban kifejteni! Lehet rákötni családi sztorikat, útleírásokat... Nehogy má' csak ennyi legyen! :)
A fűtésre. szellőzésre számos "remek" utólagos megoldás létezik:
www.shopmania.hu/gepjarmuvek-auto-elektronika/q-ventillator
www.homasita.hu/products/index/Category_Id/353
Némelyik már jelentős összegbe kerül az eddigi ráfordításokhoz viszonyítva, de az extrákért áldozni kell.
Hozd csak haza, szívesen olvasunk majd a honosításról, OT vizsgáról is. :)

dondiridongo · http://karmageddon.blog.hu 2013.12.09. 15:00:29

@hofi601: a diagonal gumikra nezz valami linket nekem ;) mar Indiaban is kemeny dio a beszerzes. Irok majd tobbet, van nehany jarganyom...

lanciabacci 2013.12.09. 19:02:48

Mindig hangosan nyihogok a szövegeiden, sz'al megin' jó volt, köszi :) A gép meg nagyon szuper, örökké bánni fogod ha elhagyod. Turbót rá és nem érnek utol a pakik :) Vagy P rendszámot.

lanciabacci 2013.12.09. 19:09:49

Ja igen: korábbi, autentikusabb kormánykerék nincs esetleg hozzá? az nekem eléggé kilóg és hát azt is látja annyit az ember, mint a műszerfalat.

focvis 2013.12.09. 21:39:33

Ma találtam rá a blogra, egyből végig is olvastam. Nagyon jó hangulatú írások, igen szórakoztató, köszönöm! Írj még sokat, sűrűbben.

youlopukku 2013.12.09. 21:42:45

@dondiridongo: hát én amúgyis csak jó időben venném elő

YAN CHI 2013.12.10. 00:49:26

Összesen ennyi képet sikerült csinálni, vagy rejtegeted őket?
Valamint csatlakozom a részletesebb, hosszabb beszámolót iénylők táborához.:))

Lordmotor 2013.12.10. 11:20:42

Már nagyon vártam egy új írást! Szokás szerint pazar, csak rövid. Azért az autóba költözött óriáspókok nekem már biztos elvették volna a kedvemet az ótézástól :)
Hindustanban nem gondolkodtál? Idehaza az is nagyon vagány lenne egy TC találkozón ..

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2013.12.30. 04:23:42

@dondiridongo: Ejnye már. Mumbaiban feladod egy 20 lábas konténerben. Igaz, a szállítás az autó árának sokszorosa lesz, de hazahozzák. :) csak rendesen rögzítsétek a konténerben, nehogy nekiálljon gurulni.


süti beállítások módosítása