India vezető autós magazinja összegyűjtötte a tíz leghaszontalanabb extrát és tartozékot. Lássuk mit tartanak feleslegesnek az indiai szakújságírók.
Érmetartó
Első helyen az érmetartó szerepel. Indiában a parkolóautomata fogalma ismeretlen, viszont koldus van elég az utakon. Ezért kizárólag a kéregetők kiszolgálása ad értelmet az érmetartónak, ami kevés a létjogosultságához.
Iránytű
Nem értik Indiában, hogy minek az iránytű a műszerfalra. Ezzel mi is így vagyunk szerintem. Egyedül Amerikában hasznos kiegészítő, mert ott még a mai napig létező útbaigazítás a “menjen három órát észak-nyugatra és forduljon balra”.
Tempomat
Szintén Amerikára mutogatnak az indiaiak: annyira van szükségük sebességtartó automatikára, mint halnak biciklire. Indiában nincs olyan útszakasz, ahol a tempomat pihentető felügyelete mellett akár perceket is haladhatnánk.
Menetfény
Az állandó menetfény szintén a listára került. Semmi szükség rá, ez egy napos ország, mondják az újságírók. Nappal nem kell több fény, mint ami a Napból jön és ezt a közlekedés összes résztvevője jelzi is bőszen, ha véletlenül tompítottal megy valaki az országúton.
Elsősegély csomag
Az elsősegély csomag haszontalan kolonc. Valószínüleg az előírásokkal van baj: azt mondják, hogy a boltban kapható (vagy az autóhoz kapott) készletek csak látszólag alkalmasak elsősegély nyújtásra. Jobban járnak az autósok, ha összeállítanak maguknak egy normálisat és a kesztyűtartóban tárolják. Igazán vehették volna a fáradtságot, hogy legalább leírják, hogy mit tartalmazzon a készlet...
Hátsó légterelő
Indiára nem jellemző a tuning őrület, de úgy látszik a szolid kiegészítők terén sem megengedőek. Semmi szükség a spoilerre, nem tudnak úgysem olyan gyorsan menni, hogy értelme legyen. Ebben egyet is értünk.
Tetősínek
Az indiai újságírók a következővel támasztják alá a haszontalanságát: mikor láttunk sílécet, kerékpárt, vagy kenut szállító autót. Nyilván lemaradtak a legegyszerűbb kereszttartó felhasználási területét taglaló előadásról. Bár ha jobban belegondolok Indiában csak olyan tetőcsomagtartót láttam, ami fel volt csavarozva/hegesztve/kötözve. Levehető csomagtartót nem használnak. Minek is. Ha csak alkalomadtán cipekednek, egyszerűen rápakolnak a tetőlemezre és lehúzzák spaniferekkel.
Szemüvegtartó
Ebben is igazuk van valahol. India napos ország. A napszemüveg itt tényleg kell. Általában nagyméretűt használnak, hogy a lehető legnagyobb mértékben kizárják a zavaró napsugarakat.Az újságírók szerint csak csecsebecsék tárolására alkalmas ez a (kisméretű divatnapszemüvegek számára kialakított) rekesz. Peugeot 307 nincs Indiában, ezért nem láthattak igazán méretes, akár búvármaszkot is befogadó tárolót.
Napfénytető
Újabb szófordulattal szemléltették az indiai médiamunkások a napfénytető haszontalanságát. Annyi szükség van rá, mint tengeralatjárón az ablaktörlőre. Abba most nem megyek bele, hogy szélvédő sincs a tengeralattjárón... Az a baj a nyitható tetővel, hogy a buszokon ülők beköphetnek az autóba. Tény, hogy a buszoknak nincs ablaka és az indiaiak többsége pánt rág. Ezek különböző növények dohánnyal keverve, hosszasan rágják és folyamatosan köpködnek.
Vízhőmérséklet-mutató műszer
Elmúlt már az az idő, amikor elindulás előtt ellenőrizni kellett a hűtővíz szintjét és menet közben a folyamatosan a vízhőfokmérő mutatóját figyeltük. Manapság jobbak az autók, nem kíváncsi senki sem a pontos értékre. Elég egy figyelmeztető lámpa, legyen száműzve ez relikvia a műszerfalról.
Vannak saját tapasztalataim az eltérő ízlésről és gondolkodásról. Európában haszontalan dolognak tartjuk, de a Datsun is beépítette a visszatérő modelljébe: első padülés. Segítségével egész kényelmes az első traktus három ember számára is. Amikor megjelent az új Maruti (Suzuki) Swift, nem fogyott az elvárt mértékben. Kiderült, hogy nincs igény a számtalan légzsákra, az autók jelentős százaléka életében egyszer sem lépi át a 100 km/h-ás sebességet. Sőt, Kerala államban 70-nél gyorsabban nem is lehet menni a közúti szabályok szerint. Kettő légzsák bőven elég, a többit ne építsék be és legyen olcsóbb az autó. Újautó átadásnál hímzett párnákkal kedveskednek az újdonsült tulajdonosoknak. A gyárban felkerült nejlont az ülésről, napellenzőről nem szabad levenni, a minőségellenőrzési ablakmatricákat tilos eltávolítani. Minél több csomagolást hagynak az autón, annál tovább marad meg az újautó érzés a tulajdonosban. Maga az átadási procedúra is megér egy külön bejegyzést: kevés olyan országról tudok, ahol a vevő vallásától függően vezénylik le.
Forrás: www.autocarindia.com