Mi ez?

Indiában élek. Nem önmagamat vagy a gurumat keresem, hanem élményeket és pénzt. Ez a blog egy közlekedési kaleidoszkóp az én szemüvegemen keresztül - elsősorban Indiából. 

Like

Címkék

Friss topikok

Mi van velem?

2014.04.22. 18:35 - dondiridongo

Picit eltűntem mostanában, egy hosszabb írással szeretnék mesélni nektek az okokról. Nem kell megijedni, jól vagyok. Mentális higiéniámat megőriztem, fogazatom ép, szőrzetem rendezett.

IMG_20140320_094153.jpg

Indiát nem véletlenül tették jó messzire Európától a Nagy Monopoly-ban. Harmadik éve tekerem a biciklit eme kontinensnyi ország rögös útjain, meglepődni már igazán semmin sem tudok. Ázsia legnagyobb víz alatti, geotextile alapú mesterséges építményét rajzoljuk épp a Google maps-re, ezért már előre látható volt, hogy nem lesz zökkenőmentes a dolog…

IMG_20140410_124723.jpg

Pár szóban akkor most arról, hogy mit is csinálunk. India 7000 km tengerparttal rendelkezik. A tenger hullámai erodálják a partot, mozgatják az üledéket, sokszor nem abba az irányba amerre a boldogság lakik. A folyótorkolatokat állandóan kotorni kell. Az évi egymillió köbméter homok kibányászása a tengerfenékről nem olcsó mulatság. A monszunban feltámadó hullámok meg szépen csipegetik a tengerpartot, egészen addig, amíg elérik a lakott területeket. Vagy amíg meg nem állítjuk őket.

IMG_20140410_124553.jpg

A mi feladatunk a tengerpart, a tengerfenék és a hullámok formálása. Most éppen 164 darab, 400 tonnás „homokzsák” segítségével. Speciális anyagból készült, 20 méter hosszú zsákokat fektetünk le egymás mellé, megfelelő helyen és megtöltjük őket homokkal.  Ezáltal a hullámok ott törnek meg, ahol mi akarjuk és ott teszik le a szállított homokot, ahol kell. Egyszerű feladatnak látszik, de az Arab tenger nem a fürdőkád, ahol egy mozdulattal kicseréljük a szivacsot sípolós kacsára.  Nagy gépészettel rendelkezünk, sok ember dolgozik nekünk, a gázolajfogyasztásunk is felugrott heti 2500 literre.  

Nem az első projektünk, némi rutinnal rendelkezünk.  Kellő magabiztossággal vágtunk neki a mostani feladatnak is. De ekkor…

Lelépett a projektvezetőnk.

Az újzélandi kollégánk egy szép napsütéses napon felállt az irodában, kiment a repülőtérre és hazament. Az átadás-átvétel annyiban nyilvánult meg, hogy hagyott egy cetlit az asztalon: Sajnálom, kiborultam, adjátok a búvárfelszerelésemet Sombirnak.

Ennél váratlanabb momentum ritkán van egy amúgy is kiélezett szituációban, ezért kupaktanácsot hívtunk össze a háztetőn lévő medencében. Ben, a cég üzletfejlesztési félistene, Andrew, az újzélandi tengeri tudós (hogy fordítsam le a marine scientist titulust?) és jómagam, mint műszaki vezető meghoztuk a döntést néhány sör után. Igen nagy kulimászban voltunk, meglehetősen nehéz megtalálni a munkaerőpiacnak azt a szegletét, ahol tobzódnak a mesterséges-zátony építésben járatos projektvezetők, ipari búvár képesítéssel. Úgyhogy annyiban maradtunk, hogy ha kicsit több munkával is, de hárman le tudunk vezényelni egy ilyen feladatot. Akkor még nem tudtam, hogy ez rendszeres tizenháromórázást jelent a trópusi klímában, de ne rohanjunk előre.

Időjárás

Indiának ezen a részén a nap reggel felugrik az égre, délután hatig tartja a déli pozíciót, majd fél óra alatt lecsúszik a látóhatár alá. Magas páratartalom, és magas hőmérséklet gondoskodik róla, hogy napi hat-hét liter víz megivás után se kelljen a vizeletürítéssel bajlódnunk. Ez nem probléma igazán, csak a történet teljessége végett említem meg. Én szeretem a trópusokat, magam választottam. A monszun közeledtével viszont jönnek a viharok. A múltkori ciklontölcsér megjelenéséig még egész szórakoztató volt a délutáni zápor. Éjjel jönnek a trópusi viharok, ami folyamatos villámlással és elképesztő mennyiségű csapadékkal jár. A múltkor fel is riadtam, mert nem raktam vödröt az egyik motor égbe meredő, 15 centi átmérőjű kipufogójára. Másnap reggel volt is kormos zuhany indítás után.

IMG_20140407_154504.jpg

Vallási szertartások, ünnepek

India mélyen vallásos ország. Vezető vallásból van hat. Hinduk, keresztények, muzulmánok, sikhek, dzsainisták adják egymásnak az ünnepi stafétabotot. Az teljesen normális, hogy a hindu alkalmazottak is megható őszinteséggel morzsolják könnyeiket Húsvét napján. Jézus meghalt, nem dolgozhatunk. A keresztény vallású kollégák egy emberként ünneplik a hindu naptár szerinti újévet. Áldom az eget, hogy nincsenek szcientológus, vagy rasztafariánus dolgozók a csapatban.

DSCN0249.JPG

A munka pooja, azaz szertartás nélkül nem kezdődhet. Nem egy egszerű szenteltvíz fröcskölős közös imádkozásról van szó. Három órán keresztül serénykedik a hindu pap, mormolja az imát, szórja a virágszirmot és mindent beken szantálmasszával. Megfelelő helyeken kókuszdiót kell összetörnünk, ha elsőre sikerül megtapsolnak, az jót jelent. Aztán megajándékozzuk egymást mangólével, aprósüteménnyel és megtárgyaljuk, hogy milyen szép volt a szertartás. Természetesen ezalatt áll a munka.

DSCN0256.JPG

A búvárok félnek a hullámoktól

Helyi búvárokat alkalmazunk, bár a cég vezetősége képzett búvár és merülünk is rendszeresen. Az első indiai búvárcsapat nagyon ígéretesnek bizonyult az önéletrajzok alapján. Aztán kiderült, hogy félnek hullámoktól. Menniük kellett. A második csapat már valamivel jobb, de néha Benny Hill is megirigyelné a tengeri mutatványaikat. Az egyikük a sziklákról ugrott a tengerbe teljes felszerelésben, bár egy méterre tőle a tökéletesen sima parti föveny kecsegtetett a zökkenőmentes vízbemenetel lehetőségével. Pont telibe találta egy átbukó hullám, még a levegőben. Hosszú percekig halásztuk össze a palackját, maszkját és egyéb dolgait. A másik srác a hajóról ugrott a tengerbe hasonló technikával. Szerintem szeretnek arccal a vízbe érkezni.  Inkább kiképezzük őket mi, mint hogy újabb csapat jöjjön, akik esetleg még úszni sem tudnak. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az ipari búvárok jobbára a mélyvízben gubbasztanak és hajókat darabolnak, hegesztenek, vagy zsilipeket takarítanak. Mi a hullámtérben dolgozunk, ahol azért igen nagy sebességgel jönnek-mennek a vízmolekulák.

DSCN0502.JPG

Szakszervezeti munkások

Keralában a kommunista párt van hatalmon minden második ciklusban. A szakszervezeti aktivitás emiatt jelentős. Ha kell négy munkás a telephelyre, akkor mind a négy szakszervezettől kell kérni egyet. Ha segítőt kérünk, akkor a segítő csak segít. Ha lapátolni kell, akkor lapátolót kell kérni.

IMG_20140310_111408.jpg

A szakszervezeti vezetők is a helyszínen vannak állandóan. Ha valami nem tetszik nekik, akkor sztrájkolnak. Volt, hogy naponta négyszer. Ha valamit nem akarnak megcsinálni, akkor mi sem csinálhatjuk meg, mert mi főnökök vagyunk, nem lapátolók. A múltkor Ben kicsit kiborult, kihajított egy széket az irodából. Két óra sztrájk volt az eredménye.

IMG_20140308_143115.jpg

A céges sofőrünk ketyós. Nagyon kell figyelni rá, mert ha egy kicsit magára hagyjuk vagy elalszik, vagy alsógatyában ugrál a tengerben.

IMG_20140420_114539.jpg

A sofőr legjobb barátja a főmérnökünk, Ashish. Alvásban ő is élen jár.

IMG_20140312_084258.jpg

A biztonsági őrök legjobb képessége is az alvás. Meg a cigi lejmolás.

IMG_20140314_162108.jpg

Az egyiküket meg így találtam reggel. Még a kérdést sem tudtam megfogalmazni, hogy mi a fenét keres a kezében egy rózsaszín, hal formájú lufi. Egyáltalán honnan szerezte? Megdicsértem a halát és mentem a dolgomra.

IMG_20140310_102659.jpg

Gépészet

Van két, néha három hajónk. Három, dízelmotorral hajtott vízpumpánk. (12000 ccm, 3100 ccm, 3900 ccm). 

DSCN0085.JPG

Markolók, teherautók dolgoznak nekünk, jobb-rosszabb személyzettel. Az én felelősségi körömbe tartozik a diszponálásuk. Általában a célt tudom megjelölni, az út az ő választásuk. Néha komikus pillanatokat szereznek nekünk.

IMG_20140306_163004.jpg

Elég érthetően elmondtam, hogy csak lánctalpas gépeket szeretnénk látni a süppedős homokon. A fehér eredendően hülye, gondolhatták és megjelentek normál darukkal. Mondtam, ok. Csináljátok. Addig leültem és kitűnően elszórakoztam két kókuszdióval. Két óra múlva jöttek, hogy főnök itt csak a lánctalpas megy el. Ugye, ugye. A kókuszokat megtartottam, hátha megint előjönnek valami marhasággal. 

IMG_20140306_123954.jpg

Vannak egyéb kisegítő berendezéseink, szintén robbanómotorral hajtva. Hidraulikus pumpák, generátorok, búvárkompresszorok. Az előző vezetés szerint ezek a berendezések arra lettek kitalálva, hogy használják őket. A karbantartás kimerült a véletlenszerű olajcserében.

IMG_20140420_132127.jpg

Arra már nem gondoltak, hogy a monszun hat hónapja alatt érdemes lenne legalább a karburátorokból leengedni a benzint és csordultig tölteni az üzemanyagtankokat. A felelőtlenségüknek köszönhetően már csukott szemmel pucolok főfúvókát bármiben és sűrűbben cserélgetem az üzemanyagszűrőket, mint az alsógatyámat. A karburátorszerelés különleges öröm a tengerparti homokban és szélben.

IMG_20140322_075122.jpg

Az elektromos fordulatszabályzó motorok rendre elpusztultak, kézi vezérlésre alakítottam át az összeset az elektromos generátor kivételével.

IMG_20140327_150001.jpg

Természetesen nem az én feladatom lenne a szerelés, de amire találunk alvállalkozót, amire elkezdi a munkát, amire egyáltalán befejezi, addigra négy métert fognak emelkedni a Föld óceánjai és nem lesz értelme a mesterséges zátonyunknak. Mindenki jobban jár, ha én csinálom meg.  Az igazat megvallva, valahol élvezem is. Az alkatrész rendelhető Amerikából, de a szállítási idő és a vámon csücsülés nem fér bele a szoros határidőbe. Az utolsó katasztrófa egy hete történt. Csendesen pumpáljuk a homokot a tengerfenékre, amikor nagy csattanással megszűnt a víznyomás. A 2200 Nm-es nyomatékkal forgatott vízpumpa előtt lévő, öttárcsás kuplung repült szét. Ekkora nyomatékra és 540 lóerőre méretezett kuplungot nehéz Indiában szerezni. Amerikai gyártmány, a javítószett 5200 dollár, a szállítási idő az örökkévalóság plusz két nap. Szingapúrban találtunk elég sok mindent hozzá, most azon lamentálunk, hogy a vámolási eljárás megbundázása felgyorsítása olcsóbb, vagy kimegy valamelyikünk Szingapúrba és hazahozza bőröndben. Közben csináltatom a műhelyben a kuplung áthidalására szolgáló tengelyt és tárcsát, közvetlen hajtással dolgozunk, ami nem tölt el feltétlen nyugalommal.

Nos hát így telnek a napjaim, amikor szabadidőm van, azt próbálom a családdal tölteni, ami kimerül abban, hogy bubogok néhány kedves szót elalvás előtt. Már látjuk a fényt az alagút végén, kezd nőni a szabadidő, megcsináltuk a lehetetlent és a kis csapatunk bebizonyította, hogy képesek vagyunk bármire. A viszontagságok ellenére kitűnő a hangulat, humorral segítjük át egymást a mélypontokon, egyre gyakrabban érzem, hogy egy Rejtő regényben élek, ami valljuk meg jó dolog.

IMG_20140415_110424.jpg

Nehogy félreértsétek, nem panaszkodom. Szeretem a munkámat, rendesen megfizetnek, csak titeket hanyagollak el mostanában. Remélem az okok ismeretében megértitek a posztfukarságomat és kitüntető türelmetekkel továbbra is velem maradtok.

 

Közlekedj okosan

2014.04.13. 14:26 - dondiridongo

A nagyobb indiai városokban mindig van közlekedési park gyerekeknek. Ez egy nagy játszótér, ahol kis utcákon lehet gyakorolni a valós forgalmi szituációkat. A lányommal rendszeresen látogattuk a trivandrumi parkot, ezért nagyon megörültem, amikor megláttam egyet a környékünkön is.

DSCN0393.JPG

A megszokott élményeken túl találtunk valami mást is. Itt nem kerékpárokat lehetett bérelni, hanem pedálos autókat. Nem a futószalagról érkező, hibátlan gyermekjátékokat, hanem kézzel készített, elhasznált, olajszagú szörnyetegeket. Ez az igazi iskola, hiszen a jövőben is ütött-kopott, műszakilag teljesen alkalmatlan járművekkel fognak utazni, kezdjenek hozzászokni minél hamarabb. Tanulják meg a gyerekek, hogy az autózás nem DSG váltó és memóriás ülés szellőzéssel, hanem küzdelem a szerkezettel. A kormány-holtjáték létező fogalom és nincs fék. Ez a valóság Indiában.

DSCN0360.JPG 

Valamitől úgy néznek ki ezek a pedálos autók, mintha korábban ütközéses roncsderbin nyúzták volna őket, majd amikor lejárt az idejük kiszerelték a motort belőlük és odaadták a gyerekeknek. Pedállal hajtva egyszerűen lehetetlen ilyen sérüléseket okozni a karosszérián. 

DSCN0362.JPG 

A pedálos Moszkvics ezekhez képest űrhajó. Minden egyes illesztés, csapágy lóg. A technika túl van bonyolítva. Még az angolok által itt hagyott kerékpárok pedálja és lánca szolgál primer hajtásként, majd onnan három fogaskeréken keresztül halad a láberő a kerekekhez.

DSCN0384.JPG

A kormány vasból van, mint ahogy minden más. A haladás kitűnő testgyakorlat is egyben, szerintem van vagy nyolcvan kiló a szerkezet.

DSCN0385.JPG

Az örökkévalóságnak készültek és láthatóan ez nem csak a tervezők készítők lázálma volt, hanem tényleg olyanok, mint a cicás mászóka, vagy a rakéta játszótereken. Csak az atomvillanás szakíthatja meg a pályafutásukat.

DSCN0388.JPG

 

DSCN0379.JPG

 

DSCN0380.JPG

 DSCN0368.JPG

DSCN0386.JPG

Az autók bérleti díja húsz forint félóránként. Ha kicsit nagyobbak lennének, kibérelném az összeset és itt tartanám a szülinapomat. 

Megállt a szívem

2014.03.19. 17:04 - dondiridongo

Elég komoly gépészettel dolgozunk. Van két darab, háromezer köbcentis dízelmotorral hajtott szivattyúnk. Cummins, tehát amerikai. A generátorunk háromhengeres, léghűtésű dízel. Kirloskar, ami menő indiai márka. Vannak kisebb generátoraink, kéthengeres, dízel vémotorral hajtott hidraulikus pumpáink, Új-Zélandról. A főpumpánk lelke pedig egy tizenkétezer köbcentis Volvo Penta. Ötszáznegyven színtiszta svéd lóerő. Színes, nemzetközi csapat verődött össze műszaki téren, vakarom is a fejemet rendesen a karbantartási tervek összeállításakor. Nehéz úgy összelegózni, hogy a legkevesebbet álljon a rendszer. Alkatrészeket, szűrőket, célszerszámokat a világ minden tájáról vadászom össze. Azt mondtam, hogy a pumpák ausztrál, Sykes gyártmányúak? Az alábbi képpel próbálom szemléltetni azt a bábeli zűrzavart, ami technikai téren uralkodik nálunk. Kimentem a nappaliba és begyűjtöttem néhány napi használatban lévő villásdugót, ha tovább túrok, biztosan találok még legalább két különbözőt. DSCN0238.JPG

A kompatibilitási problémákon felül dacolnom kell a helyi beszerzési nehézségekkel. Ha azt mondom a beszerzőnek, hogy VDS-3 legyen az olaj specifikációja, akkor megpróbál meggyőzni, hogy olyan nincs Indiában, meg amúgy sem kell flancoskodni, jó lesz másik is. Ilyenkor már rutinosan bólogatok és veszem nyakamba a várost. Éppen azt, amelyik közelében dolgozunk, általában nulla helyismerettel felvértezve. Ez történt tegnap is. A Volvo Penta által hajtott vízszivattyún van egy vákuumpumpa. Arra szolgál, hogy légmentesítse a szivattyú bemeneti oldalát, magyarul, hogy felkapja a vizet. Főtengelyről hajtva, közös hűtő és olajrendszeren osztozik a Volvoval. Némi tengervíz került a vákuumpumpába, majd azt tönkretéve a Volvo olajrendszerébe is. Indiai kollégák már dünnyögtek kapásból, hogy a tengervíz nem olyan nagy baj. Felveszi azt az olaj, észre sem lehet venni. Ha kagylótörmelék is jutott volna a rendszerbe, na az már baj.  Én szeretem, ha munka közben nem kell hajtókar- és főtengelycsapágyakat cserélni. Feladtam a harcot és komoly érvrendszerrel győztem meg őket végül az olajcsere szükségességéről: kicseréljük, mert azt mondtam. 

IMG_20140318_151013.jpg

35 liter olajat kíván a Volvo, a szűrők akkorák, mint az alkarom. Ha már arra jártam ledobáltuk az üzemanyagszűrőket is, itt tényleg van feladatuk. 

IMG_20140318_151039.jpg

A boldogság mámorában úszva tartottam a kezemben a specifikációknak megfelelő olajat. Hét darab, ötliteres flakon. Szépen kivéreztettem a motort, elkezdtem beleönteni az olajat. Egyik ment, a másik után. Gondoltam hatot beleöntök, aztán majd pici járatás után a hetediket. A szűrők és a többi olajjárat simán felvesz öt litert.

IMG_20140318_151036.jpg

Ekkor figyelmes lettem egy matricára az olajos flakonon.

IMG_20140318_150942.jpg

Hurrá! Pénz áll a házhoz, gondoltam. De a kupak alatt nem találtam Készpénz Kupont. Ááááá, biztosan régi akció, és már kifutott. Ekkor állt meg először a szívem. Mi van akkor, ha az indiai Valoline marketingese egyenesen a Chio Chips-től igazolt át és tényleg az olajban van a kupon?

Remegő lábbal és kézzel vizsgáltam át a már betöltött flakonokat. Bingó! Tényleg az olajban van az ajándék 25 rúpia. Vajon hány kupont töltöttem bele a motorba? Hogyan fogom leszedni a kartert, mit mondok a projektvezetőnek? Rex, figyelj. Csúszunk a határidőkkel, mert Cash Couponok tapadtak fel az olajszivattyúra? 

IMG_20140318_150956.jpg

Megvolt az összes kupon, hála az összes vallás, összes istenének. Odaadtam a kedvenc markolóvezetőmnek, legalább neki legyen jó napja.

A marketingesnek meg innen üzenem, hogy ez nem jó ötlet. A Kinder tojás sem követendő példa és a csoki csak a szádban olvad, nem a karteredben.

Biztonságos?

2014.03.10. 02:59 - dondiridongo

Bombay alatt dolgoztunk az elmúlt száraz évszakban. A monszun után egy másik projektet kezdtünk el, úgy 1200 kilométerre, délre, a felszerelésünk konténerekben utazott, természetesen közúton. Amikor megérkezett a konvoj, kibújt belőlem a gumináci és szakértői segítséget vettem igénybe egy fontos kérdés eldöntésében. 

Gumidoktor-0002.JPG

Gumidoktor-0003.JPG

 

Íme a levelezés:

Tisztelt Szerkesztőség!

A Gumidoktortól kérdezem tisztelettel: ha továbbra is körültekintően járok el és rendszeresen ellenőrzöm az abroncsnyomást, akkor elmennek még ezek a gumik további 70000-150000 kilométert?

Előre is köszönöm válaszukat,

Laci

Gumidoktor-0005.jpg

 

Kedves László, kérem válasszon az alábbi válaszok közül belátása szerint:


Kedves László!

Életveszélyben van, ha ilyen állapotú gumikkal közlekedik, vagy a közelében ilyennel járnak. Alapszabály, hogy gumit maximum öt évig használunk, még akkor is, ha megvan a megfelelő profilmélysége. A törvény által előírt értékeket is minimum duplázni kell. Aki 5 mm-nél kisebb profilmélységű téli gumival közlekedik, súlyos veszélynek teszi ki magát és másokat, erkölcsileg mélyen elítélendő magatartást tanúsít. Előbb-utóbb biztosan át fog gázolni egy nyugdíjas óvodáscsoporton. Mi, gumisok nagyon várjuk már az őszi és tavaszi abroncsok megjelenését, és reméljük, hamarosan kifejlesztenek minden hónapra megfelelő gumit, így januári, februári, ésatöbbi mintázattal, gumiösszetétellel tudjuk a jövőben is fenntartani a közlekedés biztonságát.

 

Gumidoktor-0006.jpg

 

Kedves László!

A gumit addig kell használni, amíg ki nem durran. Ha még be lehet foltozni, akkor még kicsit tovább is. Pazarlás és környezetszennyezés lenne néhány hajszálrepedés vagy sekélyebb profil miatt kidobni olyan gumikat, amilyeneket lefotózott. Amilyen utakon jár, gondolom úgysem lépi túl a 60 km/h-s sebességet, amellett pedig mi baj történhet, ha valamelyik abroncs váratlanul feladja? Amúgy is sokszor lehet érezni, amikor megpuklisodik a gumi vagy továbbszökken egy-egy szálszakadás. Ilyenkor gyors szemrevételezés után meg lehet állapítani, hogy elmegy-e még a szerelvény a következő gumisműhelyig, ahol találnak valami hasonlóan jó állapotú használtat.

László, az élet egy nagy kaland. Ne rontsa el a szórakozását azzal, hogy túlaggódja a dolgokat.

Üdvözlettel:

Stump András

 

Gumidoktor-0004.jpg

 

Kedves András!

Köszönöm kimerítő válaszát. A sofőröknek lefordítottuk marathi nyelvre mindkét verziót. A tél es az aggódni szavaknak nincs megfelelője a nyelvükben, ezért abban maradtunk, hogy minden jó, ahogy van es ittunk egy teát.

Eközben úgy elásta magát a homokban az egyik konténerszállító, hogy a diffi is felült. Ekkor láttam, hogy nem véletlenül hiányzik az aggódni szó a szótárukból. Ittunk még egy teát, majd hívtunk egy lánctalpas markolót. Az egyméteres drótkötél előrevetített némi karosszéria serülést, ami be is következett. Rajtam kívül senki sem nézte meg közelebbről a bajt, hiszen szerkezeti elem nem roncsolódott, minek foglalkozni vele. Közeleg az ötórai tea ideje...

Maradok tisztelettel:

László

 

Gumidoktor-0007.jpg

 

Troll alert!

Csak az én történetem és kérdéseim valósak, Bandi válasza vicc, humor, saját magunk szórakoztatására létrehozott értelmes mondatok. Kérem ne nyelje le! Ha mégis megtörtént, igyon langyos tejet és öblögessen tíz percig gyömbéres-xanaxos vízzel. 

Amikor két ember vezet egyszerre

2014.03.05. 14:06 - dondiridongo

India a csodák országa. Mindig meg tud lepni. Cochinban dolgozom most, megint mesterséges zátonyt építünk. Tegnap átmentünk Fort Kochiba, de elegünk lett a riksások átbaszásából árszabásából ezért a vízi utat választottuk. Van komp és menetrend szerinti hajójárat is. Az utóbbin kerekedett a szemünk hatalmasra. A hajó jó nagy, elfér vagy száz ember rajta. Az utastér közepén felfigyeltem egy emberre, aki furcsa pulton húzogatott karokat.

DSCN0157.JPG

 

Voltak műszerei is, de kormánykerék nem volt sehol. Előre mentem, a hajó orrában megláttam a kormánykereket. Mögötte szintén a hajózási társaság egyenruháját viselő kolléga szorgoskodott.

DSCN0158.JPG

Összeállt a kép: A kormány elöl van, a motor középen. Ezért a kormánynál van a kapitány, a motor mellett pedig a sebességért és irányváltásért felelős gépkezelő. Egy kifeszített zsinór végén lévő csengővel kommunikálnak. Egy csing: adj gázt, két csing: vedd el a gázt, három csing: irányváltás. 

DSCN0159.JPG

Indiában úgy kell kialakítani a munkahelyeket, hogy lehetőleg minél több ember juthasson fizetéshez, ezt értem. De egy hajót ennyire megbonyolítani már művészet.  

Haszontalan autós extrák az indiaiak szerint

2013.12.23. 07:23 - dondiridongo

India vezető autós magazinja összegyűjtötte a tíz leghaszontalanabb extrát és tartozékot. Lássuk mit tartanak feleslegesnek az indiai szakújságírók.

Érmetartó

topten-08.jpg

Első helyen az érmetartó szerepel. Indiában a parkolóautomata fogalma ismeretlen, viszont koldus van elég az utakon. Ezért kizárólag a kéregetők kiszolgálása ad értelmet az érmetartónak, ami kevés a létjogosultságához.

Iránytű

topten-10.JPG

Nem értik Indiában, hogy minek az iránytű a műszerfalra. Ezzel mi is így vagyunk szerintem. Egyedül Amerikában hasznos kiegészítő, mert ott még a mai napig létező útbaigazítás a “menjen három órát észak-nyugatra és forduljon balra”.

Tempomat

topten-07.jpg

Szintén Amerikára mutogatnak az indiaiak: annyira van szükségük sebességtartó automatikára, mint halnak biciklire. Indiában nincs olyan útszakasz, ahol a tempomat pihentető felügyelete mellett akár perceket is haladhatnánk.

Menetfény

topten-03.JPG

Az állandó menetfény szintén a listára került. Semmi szükség rá, ez egy napos ország, mondják az újságírók. Nappal nem kell több fény, mint ami a Napból jön és ezt a közlekedés összes résztvevője  jelzi is bőszen, ha véletlenül tompítottal megy valaki az országúton. 

Elsősegély csomag

topten-04.jpg

Az elsősegély csomag haszontalan kolonc. Valószínüleg az előírásokkal van baj: azt mondják, hogy a boltban kapható (vagy az autóhoz kapott) készletek csak látszólag alkalmasak elsősegély nyújtásra. Jobban járnak az autósok, ha összeállítanak maguknak egy normálisat és a kesztyűtartóban tárolják. Igazán vehették volna a fáradtságot, hogy legalább leírják, hogy mit tartalmazzon a készlet...

Hátsó légterelő

topten-05.JPG

Indiára nem jellemző a tuning őrület, de úgy látszik  a szolid kiegészítők terén sem megengedőek. Semmi szükség a spoilerre, nem tudnak úgysem olyan gyorsan menni, hogy értelme legyen. Ebben egyet is értünk.

Tetősínek

topten-01.JPG

Az indiai újságírók a következővel támasztják alá a haszontalanságát: mikor láttunk sílécet, kerékpárt, vagy kenut szállító autót. Nyilván lemaradtak a legegyszerűbb kereszttartó felhasználási területét taglaló előadásról.  Bár ha jobban belegondolok Indiában csak olyan tetőcsomagtartót láttam, ami fel volt csavarozva/hegesztve/kötözve. Levehető csomagtartót nem használnak. Minek is. Ha csak alkalomadtán cipekednek, egyszerűen rápakolnak a tetőlemezre és lehúzzák spaniferekkel.

Szemüvegtartó

topten-06.JPG

Ebben is igazuk van valahol. India napos ország. A napszemüveg itt tényleg kell. Általában nagyméretűt használnak, hogy a lehető legnagyobb mértékben kizárják a zavaró napsugarakat.Az újságírók szerint csak csecsebecsék tárolására alkalmas ez a (kisméretű divatnapszemüvegek számára kialakított) rekesz. Peugeot 307 nincs Indiában, ezért nem láthattak igazán méretes, akár búvármaszkot is befogadó tárolót.

Napfénytető

topten-09.JPG

Újabb szófordulattal szemléltették az indiai médiamunkások a napfénytető haszontalanságát. Annyi szükség van rá, mint tengeralatjárón az ablaktörlőre. Abba most nem megyek bele, hogy szélvédő sincs a tengeralattjárón... Az a baj a nyitható tetővel, hogy a buszokon ülők beköphetnek az autóba. Tény, hogy a buszoknak nincs ablaka és az indiaiak többsége pánt rág. Ezek különböző növények dohánnyal keverve, hosszasan rágják és folyamatosan köpködnek.

Vízhőmérséklet-mutató műszer

topten-02.JPG

Elmúlt már az az idő, amikor elindulás előtt ellenőrizni kellett a hűtővíz szintjét és menet közben a folyamatosan a vízhőfokmérő mutatóját figyeltük. Manapság jobbak az autók, nem kíváncsi senki sem a pontos értékre. Elég egy figyelmeztető lámpa, legyen száműzve ez relikvia a műszerfalról.

Vannak saját tapasztalataim az eltérő ízlésről és gondolkodásról. Európában haszontalan dolognak tartjuk, de a Datsun is beépítette a visszatérő modelljébe: első padülés. Segítségével egész kényelmes az első traktus három ember számára is. Amikor megjelent az új Maruti (Suzuki) Swift, nem fogyott az elvárt mértékben. Kiderült, hogy nincs igény a számtalan légzsákra, az autók jelentős százaléka életében egyszer sem lépi át a 100 km/h-ás sebességet. Sőt, Kerala államban 70-nél gyorsabban nem is lehet menni a közúti szabályok szerint. Kettő légzsák bőven elég, a többit ne építsék be és legyen olcsóbb az autó. Újautó átadásnál hímzett párnákkal kedveskednek az újdonsült tulajdonosoknak. A gyárban felkerült nejlont az ülésről, napellenzőről nem szabad levenni, a minőségellenőrzési ablakmatricákat tilos eltávolítani. Minél több csomagolást hagynak az autón, annál tovább marad meg az újautó érzés a tulajdonosban. Maga az átadási procedúra is megér egy külön bejegyzést: kevés olyan országról tudok, ahol a vevő vallásától függően vezénylik le.

Forrás: www.autocarindia.com

 

 

Veteránozás falun

2013.12.07. 13:26 - dondiridongo

Nagy fába vágtam a fejszémet. Mit fába, erdőbe. Veterán korú járművek felújítása komoly feladat, sok szakértelmet, szerszámot, felszerelt műhelyt kíván. Dél-indiai falunkban pont ebben a sorrendben hiányoztak a feltételek, de határozott döntéssel megragadtam a harci szerszám bojtos végét  és belevágtam a projektbe.

padmini69-03.jpg

Sarvesh műhelye előtt álldogált a két faluval arrébb lakó orvos Padminije. 1969-es létére meglepően kevés rozsda volt rajta, a motor pedig füst- és zajmentesen járt. Éreztem, hogy a hetvenezer forintos vételár igen olcsó belépő az indiai veteránok birodalmába, így hát megvásároltam.

Beülni már nem tudtam, mert a doki kényelmesre kárpitoztatta az üléseket, vagyis plusz tíz centi szivacs került az ülőlapra. A másik kocsimból átraktam az első padot, így már a vezetéshez legfontosabb szervem, a fejem is befért az autóba. A doki '69-óta eszközölt néhány módosítást a beltérben. Az egész műszerfal át lett alakítva. Házilag. Nem értem.

padmini.jpg

Kivágta a gyári lemezt és a kocsi telejes szélességében újragondolta az egészet. Kevésnek találta a tárolórekeszt? Még több hindu istent akart kirakni?  Sejtem, milyen logika mentén haladt az öreg: Az autónkból a műszerfalat látjuk a legtöbbet ha kicseréljük olyan, mintha új autónk lenne. Ennyi.

Vizsga nem volt már a Padminin,  de azért 3000 kilométert autóztunk még vele meghibásodás nélkül. Ekkor döntöttem úgy, hogy rozsdamentesítem a karosszériát és kap egy új fényezést is. Motorikusan hibátlan, futóművek rendben, a kipufogórendszer volt csak foghíjas.

padmini669-01.jpg

padmini669-03.jpg

A belső tér kipakolásával és különböző trópusi állatok eltávolításával kezdtem a munkát. Öregbácsis jó szokás, négy réteg szőnyeg szívta magába a monszun esőjét, de meglepetésemre a mélyrehatóbb viszgálatok után sem találtam komoly rozsdát az taposólemezeken.

padmini669-02.jpg

Mechanikus tisztítás után rozsdapassziválás következett, majd alapozó és alvázvédő.

padmini69-09.jpg

padmini69-05.jpg

padmini69-04.jpg

Kivülről már más volt a helyzet. Pontosabban nem is a rozsda, hanem a lapáttal felhordott gitt eltávolításával gyűlt meg a bajom. Beszereztem a megfelelő szerszámokat és nekiestem a pucolásnak. Indiában a megfelelően kiadott utasítás az alapja a jó munkának. Vagyis amikor elvittem lakatoshoz az autót, jól láthatóan,  fehér krétával bejelöltem a javítandó helyeket. A pontosan deklarált elvárás és a közel húszezer forint meghozta  gyümölcsét: elkészült a karosszéria.

padmini69-10.jpg

A fényezés sem volt egyszerű történet. A fényezőkamra ismeretlen fogalom a környékünkön. Komolyabb helyeken esetleg van tető a terület felett, ahol a festék felhordása történik. Legalább a kókusz nem hullik a frissen fényezett kocsira. 24000 forint (leírom mégegyszer: huszonnégyezer) volt a fényező árajánlata. Kicsit megbántam, hogy nem kerestem olyat, aki prémium minőséget garantál harmincezerért. A kisfiú annyira jót akart, hogy a megbontatlan, 43 éves motort is lefújta feketére, mert a vizsgán azt nézik, hogy gusztusos-e a motortér. Ha lesz az olimpián karburátordörgölés higítósronggyal maraton, biztosan elindulok és nyerek.

Most egy kicsit belassult a projekt. A beltér van hátra, meg néhány külső kiegészítő hiányzik. Használni is kéne az autót, de mikor... A trópusokon olyan magas a páratartalom, hogy néhány hónap állás után feltapad a kuplungtárcsa a lendkerékre. Ilyenkor hiába nyomom ki a kuplungot, nem szakad meg a motor és váltó közötti kapcsolat. Vagyis a kertből sem tudok kiállni... De van nekem Sarveshem, akinek jó hosszú csövű a WD40-e és megbontás nélkül tudja orvosolni a hibát.

A megfelelő lámpák, krómok, biszbaszok beszerzése itt sem könnyű. Vastelepen, kert végi roncsokból, vagy barátok útján lehet találni korhű kiegészítőket. Meglepetésemre, alkatrészboltban szereztem vadonat új, évjáratnak megfelelő oldalvillogót. A fekete keretes förmedvény mehetett a kukába.

padmini69-02.jpg

Ötezer forintos felfrissítő csomagot azért összeválogattam a motornak is. Megvásároltam az összes, azaz két darab szelepfedél tömítést a városban, vízcsöveket, gyújtókábelt, karburátor tömítéseket, ezt-azt-amazt.

padmini69-01.jpg

Félelmetes, hogy mire képes a természet. Egy picit nem figyeltem oda és elhordták a termeszek a csomagtér és a hátsó ülés közötti fa válaszfalat. Nem volt több egy hétnél és huss, nincs többet. Szerencse, hogy minta alapján le tudom gyártani újra. Vannak olyan repülő rovarok, amelyek sárkapszulába helyezik utódjaikat. Láttunk már ilyet otthon is, de az ujjnyi vastag bábok lepiszkálásánál kezdtem félni: mi lesz, ha visszajön az anyjuk? A tenyérnyi pókok is hamar beköltöznek minden üregbe és vívják csatáikat az immigráns darazsakkal. Amikor kiűztem minden állatot a Padminiből, akkor meg a szomszéd banánja borult át a kertünkbe megkarcolva az új fényezést.  Legközelebb tolatómozdonyt, vagy Tatra betonkeverőt fogok felújítani. Vagy egy darab sziklát. Azt csak békén hagyják a rovarok.

Találtam valamit Csikós Zsoltinak!

2013.11.01. 11:46 - dondiridongo

Kész a Ponton, a Bianchi is megbízható, a zöld Mercikről sem hallottunk rég. Nem maradhat a Totalcar olvasótábora Csikós cikkek nélkül! Törjön hát meg a csend, induljon egy újabb projekt, ami az elkövetkezendő húsz évre biztos történetekkel szolgál.

Kedves Zsolt!

Az alábbi képeken látható autó mérhetetlenül sok feladat elé állít. A szigorúra húzott gépháztető, a jobb oldalon lévő kormány, a kalandos előélet hatással kell, hogy legyenek rád. Hát lágyuljon a szív, táguljon a pupilla, akard, hogy a tiéd legyen.

2012-11-14 10.42.27.jpg

Nem egy barn find, láthatóan most köpte ki egy falusi kert vége. Az elmúlt évtizedek monszunjai megviselték, csak a hátulja lógott ki a szalmakazalból.

2012-11-14 10.42.54.jpg

A belső tér kialakításában szabad kezet kapsz. A szőnyeg színe, az üléskárpitok árnyalata tőled függ.

2012-11-14 10.43.27.jpg 

A műszerfal nem kárpitozott. Csak le kell tüsszenteni a karosszéria színére. Nem ügy. A műszercsoport csak portörlés után kiált.

2012-11-14 10.42.42.jpg

A taposólemez nincs a legjobb állapotban, de ez nem lehet probléma. Alapos felujításnál amúgy sem maradhatnak érintetlenek, ugye?

2012-11-14 10.43.13.jpg

Csak szólj, ha látsz fantáziát a dologban. Némi alkatrészt fel kell hajtani az interneten, az igaz. Szerintem, ha kicsit megpiszkálom akkor faxon is át tudom küldeni az autót neked. Nincs vám, nincs konténer költség és hosszas várakozás.

Megértem, ha most egy kis pihenésre vágysz, a Ponton sok energiát követelt. Választhatsz egyszerűbb utat is.

Észak-Indiában, Bihar állam tunerei új stílust teremtettek. Járhatnád az általuk kitaposott utat is. Ezesetben egy ritka, egyedi és kisfogyasztású oldtimerrel lehetnél az összejövetelek sztárja!

2011-06-14 21.24.11.jpg

Remélem, felkeltetem az érdeklődésedet! Várom hívásodat!

Maradok tisztelettel:

Laci

 

Motorszerviz Indiában

2013.10.17. 06:42 - dondiridongo

A motorszerviz hálózat Indiában meglehetősen kiterjedt. Szakhatósági engedélyek nem kellenek, az adóhivatal is csak egy bizonyos bevétel felett érdeklődik cégek iránt, így a szabályozást megoldja maga a piac. Hozzáértés, megbízhatóság és jó ár az alapvető elemei a talponmaradásnak. 

A gépjármű tulajdonosok a tervezett megelőző karbantartás fogalmát a garanciaidő leteltével villámgyorsan törlik a szürkeállományukból. Olajcsere nincs. Majd rátöltünk, ha nehezen veszi a sebességet. (Ez olajcserének felel meg a 150-180 köbcentis motoroknál, hiszen a váltási anomáliák akkor jönnek elő, ha csak egy deci olaj van a motorban, az előírt kb. egy liter helyett) A lánc akkor nyúlt meg, amikor már átugrik a lánckeréken. Ha csak a gumit dörzsöli, akkor még jó. A világitótestek működése sem érdek, hiszen fotonok kibocsátására nem pazarolják a drága benzint, a rendőr meg úgysem szól érte. A kétkerekű gépjárműveket 15 évente kell műszaki szemlére vinni, ami valljuk meg, még Indián kívül is nagy idő. 

A kontinensnyi ország jelentős része futózott gumikon motorozik. Előírások, engedélyek, szabályok nem korlátozzák a szorgos gumi-reinkarnátorokat, ontják magukból az életveszélyes termékeket.

A szervizek alkatrészraktára minimális. Inkább nincs is. Ha felmerül az alkatrészigény, hopp a segéd már ugrik is motorra és hozza a két sarokra lévő boltból. Listaáron veszik és adják tovább a kuncsaftnak. A bevétel forrása a munkadíj. Az alkatrészek nevetségesen olcsók. Egy 150 köbcentis (Vespa) motor teljes felújítása körülbelül 14000 forinttal könnyít a zseben. Ebben benne van: dugattyú, gyűrűk, hajtókar, henger, csapágyak, tömítések, munkadíj. Minden gyári új. A komplett karburátor, dobozból 2600 forint. 

2012-07-20 16.25.17.jpg  Ez egy gyári, eredeti léptetőtárcsa a sebességváltóhoz. 217 rúpia, azaz 760 forint, mai árfolyamon.

A bontott alkatrész készlet minden javítóállomás erőssége. Halmokban állnak a működésképtelen motorok a kertben és felhasználnak mindent, ami kis javítással, vagy átalakítással hadrafogható állapotba hozható. A típusok, gyártmányok közötti csere-bere és átjárás mindennapos. Az én Bajaj Pulsar-emen is Yamaha az első villa és a kerék. Kutyából is a korcs az életrevalóbb, nem? 

A kisebb szervizek célszerszám és műszerezetség terén is küzdenek kihívásokkal. Az ipari forradalom gépromboló ploretárjai is megelégedetten hümmögnének csak, ha bemennének egy falusi motorszervizbe. 

Házak mögötti kis gépműhelykben hónolódik a henger, vagy kerül síkba a hengerfej, amit szintén a segéd fuvaroz alkalomadtán. Kisiparosok és kisboltok remek hálózatát fogja össze egy motorjavító, ezáltal megélhetést biztosítva minden résztvevőnek.

Anil a falunk legjobb motorszerelője. Csendes, halkszavú ember. Általában lázasan matat szőrnyű szerkezetek bendőjében, miközben a székként használt kólásrekesz veszélyesen görbül a súlya alatt. 

2012-01-12 12.15.56.jpg

Hangra megmondja, hogy 82-es, vagy 95-ös főfúvóka van-e a Chetakomban, tapasztalata és szakmai bölcsessége megkerülhetetlen. Jó társ, ha az ember ismeretlen motorkkal próbál játszadozni. Egy probléma van csak: az angolt pont olyan szinten beszéli, mint én a malayalamot. (Na jó... Alapvető gépészeti szakkifejezésekkel tisztában van, de mondatba nem foglalja azokat) Ha elengedhetetlen a bonyolultabb verbális kommunikáció, akkor telefonos segítséget kérek Sarveshtől. 

2012-01-12 12.26.14.jpg

A szerviz egy hatalmas fa alatt van. Az egyetlen zárható épületet csak a javítás alatt lévő motorok tárolására használják. Monszunban nagy, kék fólia szolgálja az esővédelmet.

2012-10-26 18.08.19.jpg

Eddig úgy gondoltam, hogy a szerelő kézügyessége a siker egyik záloga. Itt a láb is fontos. A két talpuk közé szorítják a motordeklit, a tekercsek kiszerelésekor. A biosatu jol működik, ráadásul mindig kéznél van.

Első motorbalesetem után is Anil rázta gatyába a Bajaj Pulsar-emet. Egy kanyar kijáratánál fordult vissza a motros, én meg telibetaláltam oldalról.

2011-07-26 16.02.15.jpg

Ilyen volt

Én karcolás nélkül megúsztam, csak a paripám lett sánta.

2011-09-26 12.39.40.jpg

Ilyen lett

Villa, lámpa, index. 15000 forint környékén volt a javítás, nem kértem részletes számlamagyarázatot... A modern, áramvonalas fejidomnak is búcsút intettem, az úri hívságok nem nekem valók. A Gujaratban vásárolt üléshuzatomhoz amúgy sem menne. 

2012-02-29 13.17.31.jpg

Egyik nap mentünk Anilhoz konzultációra (khm...) és pont a helyi Barátok Köztöt forgatták a műhelyében. A rendező nem vette kőbe vésett dokumentumnak a forgatókönyvet és a bukósisakos fehér kislány láttán máris kiosztott egy szerepet rá.

2012-08-10 16.01.52.jpg

Láthatjátok, hogy Indiában nem szorul el a torkunk, ha szervizbe kell menni. Kaland, szórakozás és mangó is nő az ügyfélváróban.

Ajjaj, nagyon elmaradtam a buszos képekkel. Most két busz lesz és történet is jár hozzá. Van egy zsákfalu tőlünk úgy negyven kilométerre, délre. Sűrűn jártunk oda, a környék érintetlensége páratlan élményekkel szolgált. A kép ebben a faluban készült, két busz találkozását örökíti meg. A kapcsolatuk akkor lett igazán szoros, amikor a türelem erénye kikerült a sofőrök értelmezési tartományából és elunták a várakozást. A két alumínium bódé egymásnak feszült, a hathengeres dízelmotorok engedelmeskedtek a parancsnak és a probléma megoldódott. A levegőben még szállt az alumíniumforgács, de a buszok már robogtak a következő megálló felé. Amint szabadultak egymás szorításából, a hős harcosok unottan leváltották a sebességet, hiszen az egyszerű haladáshoz a kisebb nyomaték is elég. Amire befejezték a napot, már nem is emlékeztek rá, hogy miért van felszakadva a busz fél oldala. Az indiai buszokat elnézve a garázsmester ellenőrzési listáján is csak két checkbox van: a megy és a nem megy. Stresszes élet a sofőröké? Ugyan már!

2011-09-06 16.07.26.jpg

Motorbalesetem eposza

2013.10.11. 08:08 - dondiridongo

Korábban jeleztétek, hogy kíváncsiak vagytok a motorbalesetem történetére. Most nemlétező lantom húrjai közé csapok és megéneklem néktek az eposzt. 

Emlékek nélküli emlék

Ártó vésznek szele
jelét nem mutatta.
Szemerkélő, lusta eső
az aszfaltot áztatta.

2012-09-07 16.29.28.jpg


Körforgalom után
megfeszült a bowden.
A karburátor tétova,
de a Vespa röppen.

Ekkor a film megáll,
hősünk repül csak tova.
Földetérés közben
reccsen a koponya.

Fény gyúl az agyban,
van remény, érzi.
Felcsercsapat közben
Madame Curiet idézi.


Elmondások szerint
egy röpke, fertály óra
kimaradt az életemből
mintha nem is volna.

Fejsérülés után
jönnek csak a gondok.
Műtét közben gondoltam:
kimegyek, s rágyújtok.

2012-12-29 09.42.42.jpg


Fehér ruhás emberek
mosolyognak szépen.
Dohányzásra kijelölt hely
az intenzíven nincsen.

Zavartságom tetőzendő
lett széles, nagy kedvem.
Dalra fakadtam hát, ékes
malayalam nyelven.

Mulattattam szándék nélkül,
bár botlatozott a nyelvem.
A bonbont és a virágokat
az öltözőmbe kértem.

Áldozatkész doktoroknak
maradt még jó híre.
A kulcscsontja is eltört, uram
Feküdjön már vissza végre!

2013-01-24 13.33.05.jpg


Szemremegés miatt
betettek egy csőbe,
hol a jól megtermett mágnes
forgott, pörgött körbe.

A koponyán belül
komolyabb baj nincsen.
De az emlékezet mocsarából
buborék sem böffen.

Kérdésekre válasz jő,
szépen és sorjában.
Indiai fiú lelt rám,
vérem pocsolyájában.

A bukósisak fejemen volt,
fontos dolog kérem!
Nélküle az egész biztos,
a ravatalon végzem.

Ismeretlen segítségem
gondoskodott rólam.
Kifizette a számlámat:
magánkórházban voltam.

A korházi számla
mosolyra adott okot:
Tizennyolcezer forint!
Amit mind visszakapott.

Magyar barát, s nő
jött és gondoskodott.
Megnyugtató közelségük
álomba ringatott.

2012-12-23 15.33.33.jpg

A megfigyelés éjszakája
tovalibbent végre.
Tim rakott be a dzsipbe,
hazaértünk délre.

2012-11-21 15.25.01.jpg
Később aztán kapocsszedés,
de térjünk át a gépre:
Horpdás és néhány karc
nem küldi a MÉH-be.

2013-01-05 11.35.25.jpg

2013-01-05 13.44.55.jpg
A felépülés hosszan tartott
de szomorúság nincsen.
Tapasztalat levonódik?
Hát emlékképem sincsen!

Írjuk azért lámpavassal,
nagybetűkkel az égre:
Bukó nélkül ne motorozz,
az Isten szerelmére!

2013-01-30 11.03.21.jpg